Nederlands succes in de WEC 6 uur van Spa.

Zaterdag 11 Mei werd in Spa Francorchamps de 3e ronde van het World Endurance Championship 2024 verreden. Aan de start stonden de 3 vaste Nederlandse WEC deelnemers Nyck de Vries, Robin Frijns en Morris Schuring. En met succes, zo zou blijken nadat er door incidenten pas na bijna 8 uur afgevlagd werd.

In de kwalificatie was de pole position in de Hypercar klasse voor de Ferrari met startnummer 50. Na afloop bleek tijdens de technische controle dat de auto niet aan het minimum gewicht voldeed en werd uit de uitslag genomen. De snelste auto uit de kwalificatie moest de race vanaf de laatste plek beginnen, dat beloofde alvast een mooie inhaalrace. Door deze kwalificatie schoven alle auto’s een plekje door en mocht de BMW van Robin Frijns als 9e starten en de Toyota van de Vries als 14e.

Ook in LMGT3 bleek de uitslag van de kwalificatie niet de uiteindelijke startgrid te zijn. Sarah Bovy kwalificeerde de Iron Dames Lamborghini voor haar thuisrace op pole position. Yasser Shahin, de bronze coureur in het team van Morris Schuring had zich als 4e gekwalificeerd maar schoof na de diskwalificatie van de als 2e gekwalificeerde United Autosports Mclaren een plekje op. De LMGT3 Hyperpole werd ontsierd door een zware crash van de #92 Porsche in de bochtencombinatie Eau Rouge/Radillion. Aleksandr Malykhin kon gelukkig ongedeerd uitstappen, maar de auto was total loss. Gelukkig is de werkplaats van Manthey maar 100km bij Spa vandaan, dus nog voor het einde van het dagprogramma hadden ze al een nieuw chassis in de paddock staan. Zo kon de race op zaterdag gewoon met alle 37 auto’s beginnen.

De 6 uur van Spa is in de loop van de jaren onder verschillende weersomstandigheden verreden. Vaak nat, een enkele keer zelfs in de vrieskou met sneeuw maar ook zoals in 2024 onder zomerse omstandigheden. Dit trok een recordaantal van ruim 88.000 bezoekers naar de Ardennen.

De van Pole gestarte Porsche #5 behield bij de start de leiding. Gevolgd door de Cadillac en de Proton Porsche. Deze 2 zouden de hele race fel met elkaar in gevecht blijven met uiteindelijk dramatische gevolgen.

Na zo’n 1,5 uur racen moest de safety car de baan op komen. De #20 WRT BMW raakte tussen Les Combes en Bruxelles de #38 JOTA Porsche, die daardoor spinde en de #46 WRT BMW van onder andere Valentino Rossi meenam. Beide auto’s uit de race en de vangrail kapot. Wedstrijdleider Eduardo Freitas kwam poolshoogte nemen en nadat hij zijn goedkeuring aan de reparaties had gegeven kon de safety car weer de pits in.

De zwaarste crash van de race moest komen. Met nog zo’n 1 uur en 50 minuten te gaan waren Cadillac en de Proton Porsche nog altijd fel in gevecht. Bij het lappen van de LMGT3’s volgt Earl Bamber in de Cadillac op Kemmel de slipstream van de Porsche en gaat hierbij iets te vroeg naar rechts en raakt op topsnelheid de #31 WRT BMW. Beide auto’s tollen over het rechte stuk waarbij de Cadillac los komt van de grond en bijna over de kop gaat. Het hele circuit ligt vol brokstukken en de wedstrijdleiding kan dan ook niet anders dan de rode vlag te zwaaien.

Het is gebruikelijk dat tijdens de rode vlag situatie de tijd doorloopt. Toen de klok bijna 19:00 naderde en de race dus bijna over was rekende een aantal teams, waaronder Ferrari, zich al rijk. Zij hadden nog geen pitstop gemaakt en hadden hierdoor veel posities gewonnen. Vanwege de drukte op de weg en de verwachting dat er niet meer gereden ging worden verliet een deel van het publiek het circuit.

Tot ieders verrassing kwam de wedstrijdleiding iets voor 19:00 met de mededeling dat er om 19:10 weer gestart zou worden en dat het restant de volledige tijd van de rode vlag zou duren. Onder luid applaus van het gebleven publiek werd er begonnen aan de resterende 1 uur en 45 minuten.

Ferrari was het hier totaal niet mee eens en ging in protest. Doordat ze nog geen pitstop gemaakt hadden lagen ze ten tijde van de rode vlag 1e en 2e. Door de herstart was het hele veld in elkaar geschoven en een pitstop in de eerste ronden na de herstart zou betekenen dat ze ver zouden terug vallen. Het reglement bied ruimte voor deze oplossing en daarmee werd het protest van Ferrari afgewezen.

De grote winnaar van deze situatie was Porsche. Zowel in Hypercar als LMGT3 pakte dit heel goed uit. In Hypercar ging de overwinning hierdoor naar het privateer Porsche team van Hertz Team Jota. Will Stevens en Callum Illot moesten het zonder hun teamgenoot Norman Nato doen, die Formule E verplichting had. Samen wisten ze de fabrieks Porsche met #6 voor te blijven, die hierdoor als leiders in het kampioenschap naar Le Mans afreizen. De 3e plaats was voor de #50 Ferrari, de auto die achteraan moest starten en daarmee bewezen heeft over voldoende snelheid te beschikken.

Nyck de Vries is de race als 7e gefinisht en staat 3e in het kampioenschap. Robin Frijns viel met een 13e plaats buiten de punten en begint Le Mans op een 12e plaats in de stand.

In LMGT3 werd de slotfase van de race ook erg spannend. Niet iedereen had voldoende benzine bij zich om de finish te halen. Dit betekende dat er nog een korte pitstop gemaakt moest worden of dat er veel brandstof bespaard moest worden. Dit was niet het geval voor Morris Schuring en zijn teamgenoten, zij hadden voldoende benzine mee om tot de finish te pushen. Zo konden ze in de slotfase veel plaatsen goed maken en in de laatste ronde zelfs de leidende positie overnemen van hun teamgenoten in de andere Porsche. Net als in Hypercar was het ook in de LMGT3 klasse een 1-2 finish voor Porsche.

Het zijn de eerste punten die Schuring dit seizoen scoort, maar met de overwinning staat hij wel 6e in het kampioenschap.

De volgende race voor het World Endurance Championship is 15/16 juni, de grootste race van het jaar. Sportscar Nederland en de fotografie van Volgaspics.nl zullen er weer live bij zijn om verslag te doen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait